التخطي إلى المحتوى الرئيسي

أب لديه أكبر عدد أطفال في العالم (( أب لـ500 طفل ))

 لو انت أب لـ 500 طفل .. احساسك هيكون ايه ؟؟!





البطل اسمه أوي ، وكان أب لأكتر من 500 طفل لحم ودم ..

أوي كان شاب قوي ؛ من 20 سنة استعار اسم "ستاربكس" واتبرع بالمأ المنوى الذي يمتلكه علشان محتاج فلوس وعدد المرات كان مذهل .. من عام 1988 لعام 1990 .. انت استعرت اسم ستاربكس واتبرعت للمستشفى بالحيوانات المنوية 693 مرة ؛ وكسبت أكتر من 2 مليون ونص دولار ؟؟! 

ولأن العينات كانت كويسة .. المستشفى ساعدت عائلات كتير تجيب أطفال والأطفال كلهم كبروا ونفسهم يعرفوا الأب الحقيقي للأطفال وعملوا قضية في المحكمة 
نفسهم يتعرفوا على الأب الغامض ده ..

أوي مش قادر يتخيل يعني الناس تنام وتصحى تكسب 500 ألف وأنا أصحى على كابوس 500 ابن ؟!!

المحامي بتاعه اداله ملف موجود فيه كل ملفات أطفاله 
آوي رفض الموضوع 
الغلطة ديه رمت عليه جبل من الضغط ؛ فيه حد طبيعي يستحمل ده؟!

بس آوي إنسان مش عادي ولما استرجع طاقته وأخد نفسه مسك الملف تاني وترك فضوله في الآخر برضو 
طلع الملف اللي جاه في ايده .. النتيجة فاجئته ؛ الطفل ده لاعب في الفريق القومي ، وهو بيلعب شاط دخل جون والجمهور كله اتحمس وآوي كان منفعل جدًا وبدأ يزعق باسم ابنه من فوق وخلا الناس كمان تقول اسمه معاه
 متخيلش ان ابنه هيكون حابب الكورة شبهه ..
فرح جدًا ونزل للملعب وحقق حلمه ومزاجه حلو جدًا ؛ آوي فتح ملف تاني ؛ عمل نفسه زبون عايز قهوة وقابل ابنه ..
على الرغم من ان ابنه عامل بس وسيم وينفع ممثل بس المدير خلاه يشتغل وقت إضافي وفرصته للظهور على الكاميرا بتضيع ..
لو ساب الشغل وفشل في المقابلة هيخسر شغله وهيتشرد ..

لقى ابنه خايف وقلقان جدًا .. آوي مش عارف يعمل إيه ومشي وهو محرج ؛ بس بالتفكير من ناحية انه أب ، آوي عرف المفروض يعمل إيه ؟!

رجعله .. ورمى مفاتيح عربيته لابنه وآوي راح يشتغل مكانه ؛ وقاللـه يروح للمقابلة بسرعة ..
الولد قال لـه : ليه بتساعدني ؛ آوي ضحك وقال : سعادتي هي إني أساعد حد يحقق حلمه يلا روح بسرعة ..
بعدها مدير المكان جه وآوي خَسَّر ابنه شغله في المكان ، بس مش لازم يُحبط ؛ لان ابنه نجح في المقابلة وبقى له دور في فيلم ودخل في طريق الممثلين ..

طلع انه عادي لو عندك 533 طفل .. فقرر انه يروح يقابل ولاده على إنه واحد غريب ودخل مع أولاده في مختلف أشكال الحياه ..

واحد شغال في فريق نجدة السباحة ، مغني شارع ، مخرج ، عاملة تجميل .. أولاده كلهم وسيمين وبناته كلهم جميلات ؛ عنده استعداد يكون الملك الحامي لهم كلهم ..

ابنه المغني مش بيكسب فلوس كويس ؛ حاول بكل الطرق يخلي الناس تدفع ..

بنته موديل بتلبس مغري شوية ، فبدأ يحميها من المعاكسات ..
ابنه المرشد السياحي مش لاقي سياح ؛ وهو كان الداعم الحقيقي له ..
وكمان بيشرب مع ابنه الضخم ؛ بيكون جنبه دايمًا لحد ما يسكر ويروحه البيت ..

وكل ما يكون عنده وقت ؛ بيختار طفل علشان يروح يقابله ، بس اليوم ده لما شاف ملف لابن منهم فجأة وشه اتقلب ..
راح المستشفى .. ده كان أصغر ابن عنده وأكتر واحد مش محظوظ فيهم ، الولد ده مولود بشلل حتى مش بيعرف يتكلم ..
آوي مقاللهوش هو مين ومتكلمش معاه كلمه واحدة ؛ إنما قعد يتفرج معاه على التليفزيون بهدوء ويخرجه للشمس ويأكله ..

حس بالذنب لأنه ظلم الطفل ده ؛ لأن جيناته هي اللي عملت في الطفل كدة ؛ آوي مش عارف يعمل إيه تاني ..

اليوم خلص وآوي مشى وقلبه مضغوط ..
الممرضة قالتله : إنت عملت اللي عليك .. الحب والاهتمام هي أحسن طريقة لمساعدته ..

في اليوم ده بالليل أولاده طلعوا له يشكتوه على الاسم المشترك ..
آوي دخل على أساس إنه متبني الطفل ؛ مش مهتم هما هيشتكوه ازاي ..

بس تنح وهو واقف وبص للوشوش الغريبة ديه مبقاش عارف يقول ايه ؟!! على الرغم إنه مش عارفه بس هو بيحبهم واحد واحد ..

كان فيه ابن فاكره عايز يتكلم واداله المايكروفون ؛ أخده وبدأ يتكلم عن ضغطه : أنا عايز أقول إني معرفكمش .. بس أنا بحبكم ؛ بحبكم واحد واحد ، اعملوا اللي انتوا عايزينه علشان تلاقوا ستاربكس بس فيه نقطة أوعوا تنسوها انكم كلكم اخوات ..
وكل واحد فيكم مشي في طريقه ..
آوي كمان اشترك في مهرجان أولاده وخيم معاهم وشوى معاهم ولعب معاهم وولعوا النار بالليل وقعد يسمع قصص أولاده ويطلع يتفرج مع ابنه عالشروق ..
جه في الآخر وقاللـه على هويته الحقيقية أنا أبوك ..

آوي راح للمحامي .. علشان هو قرر إنه يقول هويته الحقيقية ؛ بس المحامي رماله جريدة ؛ قصة ستاربكس انتشرت والكل عرف .. المستشفى هي اللي نشرت الخبر على الرغم من إنه كان هيقول هويته بس المستشفى فضحته وبكدة ممكن آوي يشتكيها وياخد تعويض كبير ..

آوي رفض ؛ هو ده يفرق ايه عن إني ببيع أولادي ؛ بس الأرض قربت يبقى فيها 5 مليار بني آدم بيتكلموا عن مين هو ستاربكس ؟!

حتى زوجته كانت شايفاه وحش لأن الناس لو عرفت هويته النتيجة هتكون سيئة جدًا ..

آوي كان متجمع مع أهله ، الاب استغل الأجواء الحلوة وقاللهم عن مواقف آوي المحرجة وهو طفل .. على الرغم إنه مش هيكون حاجة لما يكبر ومش عايش كويس بس برضو بيفاجئك ..

من 10 سنين قبل ما والدة آوي تتوفى ، آوي إداهم تذاكر للأجازة ؛ علشان يقضوا شهر عسلهم  وبعدها نروح كلنا نقضي مع ماما آخر لحظاتها لأن اللحظات الأخيرة ديه دايمًا بتكون حلوة ..
والمردة ديه آوي دفع كل المصاريف هو ده طبعه .. دايمًا بيفاجئك ؛ الزوجة سألت آوي : إنت ليه كان معاك فلوس كتيرة كدة ؟
ضحك وقال : ده سر ، ممكن أنت كمان تفهم كمان من هنا ؛ ليه آوي سمى نفسه بـ ستاربكس وبيروح لمستشفيات كتير كدة ؟؟ غير إنه أب لأكثر من 500 طفل ؛ كان فيه حاجة كمان مخبيها : 

إنه كان عليه دين ضخم وصاحب الدين ده جه يطلب الدين كذا مرة .. آوي اتعود على اللي بيحصل ؛ بعدها صاحب الدين حط عينه على أبوه علشان يهدد آوي بيه وهنا الكل عرف ..
آوي اضطر انه يروح للمحامي وقرر انه ميشتكيش المستشفى لأنه محتاج فلوس كدة كدة ..
المحامي فاز بالقضية لآوي بس لما شاف كلام أولاده قرر إنه يرجع ؛ على الرغم اننا محبطين بس احنا مؤمنين إنه هيكون في فرصة .. مؤمنين إنه شافنا النهاردة ؛ القرار في إيده ..
إحنا بنشوف الإعلام بيشتم فيه نفسنا يعرف إننا مش شايفينه شخص سيء ..
إحنا شايفين إنه إدا الحب والسعادة للناس اللي محتاجاه بجد ..

شكرًا .. لو كان بادر أنه يكشف نفسه ؛ فكان كل ده هيبقى بلا فايدة والفلوس كمان هياخدها ..
آوي روح بلا تردد .. لقى أبوه مستنيه ؛ آوي جاب آخره وقال لأبوه إن هو ستاربكس .. متخيلش إن الأب على العكس فرح لأنه في ثانية بقى جد لأكثر من 500 طفل وكانت ديه أحلى مفاجأة بالنسبة له ..

آوي قال لأبوه : أعمل إيه ..
أبوه اتكلم بعمق وحكاله قصته لما كان شاب : سبت البيت علشان أشتغل .. جدك إداني كل الفلوس اللي كان محوشها ؛ فأقسمت ساعتها إني هرجعهم له آلاف الأضعاف بس لحد ما جدك مشي وأنا وأمك مش عندنا حاجة ، ودلوقتي بقى عندنا إنجاز وهو إننا عايزين نربي طفل وأكتر حاجة بسطاني في الحياة هي إني بقدر أكون معاكم كل يوم زي ما جدك ساعدني بالضبط هساعدك أنا كمان ..
ديه 10 دولار ؛ العملة ديه جابتلي الحظ قبل كدة ..
آوي فكره هيديله فلوس كتير فأحبط .. بعد ما خلص الأب طلع فلوس من الصندوق .. دة كتير أوي ..
الأب خلص آوي من قلقه 

وآوي قرر يكشف نفسه ..
بعت إيميل لمحطة التليفزيون .. في يوم الحلقة زوجته كانت بتولد ولحسن الحظ هما كويسين ..

اللي فاجئه أكتر إن أطفاله كلهم كانوا في المستشفى ومعاهم هدايا وبيهنوه .. أولاده حضنوه بسعادة بس الأسعد المفروض الطفل ده بقى لأنه من أول ما اتولد بقى عنده أكتر من 500 أخ وأخت ..

وانتهت قصتنا لليوم ..
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

تحياتي لكم ..
MSK

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

معلومات عن الديناصورات وأسباب انقراضها

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  ما هي الديناصورات ؟ وما سبب إنقراضها ؟ وما أنواعها ؟ وما العصر الذي انقرضت فيه؟  الديناصورات : هي نوع من أنواع الكائنات الحية التي انقرضت قديمًا لعدة أسباب  طبيعية ، ويوجد العديد من الديناصورات تختلف في الأشكال  والألوان  والأحجام  أشهر أنواع الديناصورات : 1-  Tyrannosaurus :  وهو من أشهر أنواع الديناصورات كان من آكلات اللحوم وعاش أمريكا الشمالية ، تم العثور على بقاياه والحفريات المتعلقة به في تبساس ونبراسكا ومونتانا ؛ طوله 40 قدم أي 12 متر ، وهو مفترس قوي جدًا .. أكبر عينة هيكلية له كانت للديناصور T.Rex الشهير . 2-  Triceratops : وهو ديناصور عاشب يمتلك أسنان ومنقار قوي ، يتغذى على نوع من النخيل ، عاش في نهايات العصر الطباشيري ، لديه أربع أرجل.   تم العثور عليه في الولايات المتحدة الأمريكية ؛ يبلغ طوله 3 أقدام (( أي متر )) .   له رأس كبير ومنقار يشبه الببغاء وثلاثة قرون ؛ كان يستخدم القرون الثلاثة للدفاع عن نفسة ضد الهجمات التي يتعرض لها من قبل الديناصورات الأخرى. 3-  Stegosaurus : عاش حوالي 155 مليون سنة ، كانت موجودة بشكل أساسي في غربي أمريكا الشمالي

كيف تصبح من العشرة الأوائل في مدرستك أو جامعتك أو شغلك ؟؟ || اهتماماتك your interests

 العديد منا يطمح إلى مكانة عالية في مجال الدراسة أو العمل ،  لذلك أحضرت لكم اليوم خمس نقاط ستحول حياتك إلى الأفضل .. بعد تحديد الهدف يجب عليك بداية التخطيط للتفوق والنجاح حيث  أن هدفك هو الذي يجعلك تقرر ما هو الطريق الذي ستميل إليه ،  فإن كانت مسيرتك المهنية أو الدراسية علمية فستميل إلى المواد  العلمية ، وإذا كانت مسيرتك المهنية أو الدراسية أدبية فستميل  إلى الكتب والمقالات أكثر.. وبعد أن قمت بتحديد هدفك يجب عليك أن تنفذ تلك الأمور الخمسة  لتحيا بالتقدم والنجاح والتفوق وتصبح من العشرة الأوائل : 1- العزيمة والإصرار والأمل. 2- تنظيم مخطط للنجاح. 3-المكافئات عند النجاح. 4- مراجعة قوية ليلة الامتحان. 5- التخطيط للفصل الدراسي التالي. 1- العزيمة والإصرار والأمل : يجب عليك ألَّا تيأس وأن تستمر في تحقيق هدفك لأن الاستسلام واليأس يصنعون الفشل ، فإذا حددت هذفك ومشيت إليه قدمًا استعطت أن تفعل كل شيء. 2- تنظيم مخطط للنجاح : ليست  جميع  المخططات  مخططات  جدولية  أو  مخططات  ورقية  ،     حيث يمكنك أن تقوم بعمل مخططات عقلية ، تحتفظ بها في عقلك  وتستطيع دائما تغييرها إلى الأفضل حسب تفكيرك وظروفك  وظرو

كلمات اغنية dragon ball z kai دراغون بول زد كاي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  كلمات اغنية دراغون بول زد كاي dragon ball x kai : رأيت الحقيقة خلف البصر رسمت الحروف بعمق الحجر  أنرت الطريق فوجدت اليقين  رفعت الجباه والهمم أزلت الغبار عن وجه الحنين  أيقظت الرؤى والذمم  دراغون بول قلنا التحدي  قلت الأمل  قلنا الشجاعة  قلت العمل  قلنا التحدي  قلت الأمل  قلنا الشجاعة  قلت العمل أنرت الطريق فوجدت اليقين رفعت الجباه والهمم أزلت الغبار عن وجه الحنين أيقظت الرؤى والذمم أنرت الطريق  فوجدت اليقين  رفعت الجباه والهمم أزلت الغبار عن وجه الحنين أيقظت الرؤى والذمم  دراغون بول